elektrONline - Távjavítás üzenőtábla :: Autó elektronika javítás
Vissza az elektrONline címlapjára !

Ha valamilyen készülék építése, vagy javítása közben tanácsra, segítségre lenne szüksége, küldje el Távjavítás üzenőtáblánkra !

<< Vissza az előző listához <<         >> Új téma indítása >>

Teljes lista megjelenítése
a legfrissebektől kezdve

842649
Autó elektronika javítás

Az eddig feltett összes kérdés címében
vagy tartalmában kereshetsz:


 

Belépés

Sikora József:
2020.09.24
  22:22:09
Sziasztok! Sikora József vagyok és Miskolcon foglalkozom autó elektronika javításával (motorvezérlő, km óra, légzsákvezérlő stb.). Ha valaki már nagyon unja a tv-k javítását és szeretne váltani, én szívesen segítek bárkinek. Némi kis ízelítő a munkámból - esetleírások - megoldások stb. elérhető a weboldalamon www.motorvezerlo.hu Ha kedvet kaptok hozzá, csak bátran kérdezzetek. Én 4 év alatt úgy felfuttattam a tevékenységet, hogy az egész országból vannak megrendelőim. Miért akarok másokat is bevonni? Mert elegem van a sok kókler emberből, akik pl. Bp-en egy FET cseréért 130-140.000,-Ft-ot elkérnek, egy BGA -ért 60.000,-ft-ot. Ezeket az embereket-cégeket ki szeretném szorítani a piacról és ha valahol az országban helyi szervizre van szükség, akkor tudjak megfelelőt ajánlani (nem mindent lehet postai úton megoldani).
Tavaszi Tibor:
2020.09.25
  08:40:28
Hali. Köszi, mentettem az oldalt. Szép napot
balus:
2020.09.25
  10:06:10
Hali
köszi
Csala Zsolt:
2020.09.25
  10:16:07
Üdv, ez igen, gratula!!
GABIKIRALY:
2020.09.25
  10:18:47
Szia,köszi a lehetőséget. Szép napot!
Interlacee:
2020.09.25
  12:31:41
Szia!

Köszi az infót!

I.C.:
2020.09.25
  12:37:13
Hi!
Én is köszönöm. Remélem nem lesz rá szükség:-)
Bimre:
2020.09.25
  13:51:44
Szia!
Köszi az infót!
Pár hete pont ez fordult meg a fejemben ilyennel szívesen foglalkoznék,érdekelne.Viszont azt a kevés rokkant nyugdíjamat semmiért sem veszélyeztetném.A baj ezen kívül,hogy az agyam már nem akarja befogadni az új infókat,sőt a régiek is lassan hullanak.
Ha előbb kapcsolok evvel foglalkoztam volna.
Saját Cordiám ECU-ját megjavítottam ,akkor tetszett meg.
A derekam sem bírja a kúszás mászást.Sajnos erről lekéstem.
Sikora József:
2020.09.25
  15:03:44
Sziasztok! Bimre miért kellene kúsznod-másznod! A weboldalamon az első dolog " csak kiszerelt elektronika javításával foglalkozunk" autót csak kulcsprogramozás meg diagnosztika esetén engedek be az udvarba. Néha, ha egyszerű a km óra kiszerelése és megvárja az ügyfél, akkor azt elvégzem pl. ford focus-mondeo esetén két perc alatt kivehető. Én mindenkinek elmondom, hogy nem autószervíz és nem autóvillamosság vagyunk! Egyébként nagy pénz van benne, de ennek megfelelően nagy a beruházási igénye is. Viszont pl. egy focus óracsoport javítást akár egy kezdő műszerész is el tud végezni a leírásom alapján és simán kérhetsz érte 10ezer+áfa vagy ha áfamentes vagy, akkor 13000,-Ft-ot egy félórás munkáért - csak a 32 lábas csatlakozót kell átforrasztani. És az országban rengeted ford focus van és az összes MK1-MK2-MK2.5-nek forrasztási hibás az óracsoportja.
géipszilon:
2020.09.25
  16:14:23
Szia! Nagyon köszönjük az infót! Nagyon jól tetted hogy ide írtál mert ugyan nem gyakran de előfordul hogy engem is megkeresnek ilyen jellegű problémával (én is miskolci vagyok) de fájó szívvel el kell utasítanom és nem tudok kit ajánlani.
Üdv:Gyula
Briz M:
2020.09.25
  22:12:39
Hi.
Tíz éve de jó lett volna egy ilyen lehetőség.
Bimre:
2020.09.26
  00:21:51
Háttérben volt ilyen.
Maffia bevonul és kér.jő pánzért de az övék vagy.Ha nekikfontos akkor pénz nagy, vagy fenyegetés.
ezen kivül a szoftverek megszerzése 100ezres kategória,Ugyan ennyi a pdf fájlok ára.
Tényleg nagy műszer igény,'millához hajaz.
ezen kívül a digi szoftok is 100e körül mozognak a pdf vázak is 10-100köröl.
Szóval az 1 milla műszert befektetés után jönnek a szoftok és pdf-ek megvétele.Majd beállít a maffia ha fut a szekér.
Van akinek ez jó.
Nagyot tévedek???
hibás a koncepcióm.?
Vagy nagyot tévednék?
selindion:
2020.09.26
  19:22:47
Hali!
Most javítottam Fiesta óracsoportot. Ott is csati forr hiba volt. Hozta-vitte az auto villamossági szerelő
Sikora József:
2020.09.26
  21:21:42
Bimre nagyot tévedsz, nincs itt semmi maffia. Én 4 évvel ezelőttig lézernyomtató chipekkel foglalkoztam - www.chiptech.hu - , a kazetta töltés során chipek cseréjére, resetjére van szükség. Kb 2006-2007 környékén kezdtem el vele foglalkozni, az üzletet ebben is sikerült felfuttatnom, viszont 2017-ben már érezhető volt a kínai klón (hamisitott) kazetták negatív hatása, a hazai kazetta töltős cégek elkezdtek csődbe menni és ezzel nekem is egyre csökkent a forgalmam. Én szállítottam olyan cégeknek illetve programoztam chipeket, akik évi 30-40.000 kazettát újítottak fel, amíg nem gyűrűzött be a kinai kazetta, addig szárnyalt az üzlet. A forgalom csökkenésekor felismertem, hogy néhány éven belül én is csődbe megyek, ha nem váltok, szóval így kezdtem nulla tapasztalattal és nulla információval az autóelektronikába. Igen, kellett beruháznom, de mindent Kínából vásároltam, ott is elérhetőek a gyári diagnosztikák, csak sokkal olcsóbban. Igen, érdemes előfizetni egy autodatára vagy más adatbázisra, ami évi néhányszázezer forint, de az első három évben én sem fizettem elő, mindent megkerestem a neten. A legtöbb információ elérhető, rengeteg jóminőségű youtube video van fenn és még sorolhatnám az ingyenes információs tartalmakat. Csak amikor már sok munkád van, akkor már nem éri meg esetleg órákat keresgélni a neten, hanem egyszerűbb egy online adatbázisból lekérdezni. De természetesen én nem akarok senkit sem meggyőzni és a weboldalamra a pdf és html filekot sem ezért tettem fel, hanem csak azért, mert M.országon mindenki csak titkolózik, inkább a sírba viszik a tudásukat, mint hogy átadják másoknak, fiataloknak.
Sikora József:
2020.09.26
  21:31:15
És még egy dolog, én nem szerviz hálózatot akarok kiépíteni! Felőlem maradhat az illető TV szerelő is, de ha kellene pl. egy km óra csatlakozóját átforrasztani és az ügyfélnek nagyon kell a kocsi és nem akarja elküldeni nekem, mert az 3 napot jelent (1-1 nap az oda-vissza szállítás+1 nap a javítás), akkor tudjam azt mondani, hogy X-városban menjen el ehhez a TV szervizeshez, aki meg fogja neki csinálni. Nem hiszitek el, de pl. a facebookon a Ford focus csoportban eddig 3 emberke volt, aki hirdette az óracsoport javítást. volt olyan ügyfelük, aki 300 km kocsikázott, csak hogy megjavítsák neki. Szerintetek ez normális dolog, amikor minden városban van tv műszerész vagy más műszerész, aki meg tudta volna forrasztani? Csak nem tudnak rólatok.
Bimre:
2020.09.26
  22:26:25
Akkor leírom a tutit név nélkül.
Volt egy nagyon korrekt jól dolgozó szerelő.Ő úgy gondolta anno amikor még lehetett a kezdetekben,a vállalkozását bővíti eredet vizsgálatra.
Még nem volt meg az engedélye de a kigyúrt kopasz cigányok már vitték az autókat,hogy erre kell papír.
Felszámolt mindent,eladta a házát a műhellyel és messzire menekült.
ECU-ban minden ott van.
Ízirájder:
2020.09.26
  22:45:09
Szia József!
A saját kocsim javításában kérhetem a segítségedet? Golf 4 ECU hiba. Esetleg egy közvetlen elérhetőséget kaphatok?

Üdv.: Ízirájder

Sikora József:
2020.09.26
  22:57:59
Izirajder a weboldalaimon mindent megtalálsz a kapcsolatban (www.motorvezerlo.hu illetve a www.chiptech.hu)
Bimre - én nem akarlak meggyőzni semmiről - ha Te ennyire tudod a tutit, akkor miért még mindig vacak tv-el foglalkozol? Ja és ott nincsenek cigányok? Vagy nincsenek olyan magyar emberek, akik átbasznak? Én is voltam tv szervizes 1985-ben végeztem és 95-ig azzal foglalkoztam, de én már ekkor rájöttem, hogy nem érdemes vele foglalkozni, megélni meg lehet, de meggazdagodni sohasem fogsz.
Bimre:
2020.09.26
  23:27:53
Soha nem volt vágyam a meggazdagodás.Tisztes élet de ebben akadályoztak a tetű cigányok akik 6-szor kiraboltak.Ezt a témát jobb ha hagyjuk.
NEM JAVÍTOK TV-t MÁR VAGY 10 ÉVE.
Nem talált, a tutit meg nem én éltem át hanem más és én sem szeretném.
ECU-ban ott van minden adat?
Átírható?
Ha igen akkor nincs miről tovább tárgyalni.
Evvel tudhatja mindenki,hogy a milliós befektetése hova vezethet.
Lehet cáfolni.
kaszi28:
2020.09.27
  13:14:45
Minden tisztelem Józsefé!
Nem könnyű út, amit választott, ennek ellenére tudása egy részét elérhetővé teszi, és másokat is be akar vonni, nem konkurenciaként tekintve rájuk.
Ilyenből azért valljuk be elég keveset látunk a mai világban.
Nyilvánvaló hogy erre a "szakmára" szükség van.
Ez a terület jelenleg egy befoltozatlan lyuk, ugyanúgy, ahogy pl. egy háztartási gép javításnál, az átlagos gépszerelő, hasonlóan egy átlagos autóvillamossági szerelőhöz meg tudja találni a hibás részegységet és ki tudja cserélni (sokszor már ez sem triviális a különféle részegység védelmi megoldások miatt) , azonban a hibás részegységek javításával igen kevesen foglalkoznak. Inkább úgy fogalmaznék, hogy igen kevesen foglalkoznak stabilan jó minőségben, mert próbálkozók azért vannak.
De ide sorolhatnám a kazán elektronikák javítását, stb.
Ott is szinte csak a panel cserélés megy horror+áfáért.

Azért ennek a szakterületnek is megvannak a nehézségei és különbözőségei egy hagyományos TV / híradó műszerész szakmához képest.
Míg ezekben a szakmákban azért ha az ember nekiáll pl. egy TV-nek, tudja előre, hogy nagyjából mire lehet számítani.
Tudjuk a hibajelenségekből, hogy miket kell kimérni,egyáltalán, hogy milyen megoldásokkal találkozhatunk, és jó eséllyel még szerviz doksi nélkül is meg lehet találni a hibát.
Főként azért, mert az egész kütyü ott van az asztalon, be lehet kapcsolni és lehet rajta méregetni, a végeredményt pedig ellenőrizni.
Többnyire azért kapcsolási rajzok is elérhetők hozzájuk.

Egész más a helyzet egy autóelektronika javításánál.
Nincs ott az egész autó, már azzal egy csomó idő elmegy, hogy egyáltalán mérhető üzemállapotba hozzuk az adott egységet az asztalon,
a többi rész nélkül.
Elenyésző azon vezérlőegységek száma, amikről elérhetők a belső kapcsolási rajzok.
Bekötési rajzok még csak-csak elérhetők.
Ugyanarra a kihívásra rengeteg más-más megoldás született a különböző gyártók részéről és az évek során erősen változnak.
Az elektronikákban elég sok gyártó specifikus alkatrész van, illetve olyan, ami kereskedelmi forgalomba nem kerül, tehát nem tudjuk megvenni, nem találunk róluk még adatlapot sem, ami szintén nehezíti a szisztematikus hibakeresést.
Az elektronikák többségénél a gyártók egyáltalán nem vették figyelembe a javíthatósági szempontokat, a házak sok esetben csak roncsolással bonthatók, le vannak ragasztva, ki vannak öntve, hagyományos módszerekkel nem forrasztható kötésekkel, hibrid áramkörökkel, stb.
Adott esetben igen nagy az alkatrész sűrűség is.
Csak két példa: Az egyik prémium gyártónál csak a mikrofonban, ami többek között a telefon kihangosítóhoz kell, kb. 100 db alkatrész van egy körömnyi nagyságú
smd panel két oldalán. A másik a vezetést támogató rendszerek kamerája, amiben kb. 4000 alkatrész van és el kell férnie a belső visszapillantó tükör mögötti helyen.
A hibakeresést nem lehet a teljes megértés szintjén végezni, mert az adott egység működéséről igen kevés infó áll rendelkezésre.
Sok esetben a szemrevételezés, nyilvánvaló hibák keresése marad, mint megoldás, pl a forrasztási-, kontakt-, szemmel látható repedések,
égések, mérhetően zárlatban levő alkatrészek kiszűrése, stb.
Ha pedig véletlenül elbabrálunk valamit, akkor a fentiek miatt eléggé fájhat anyagilag, vagy sok utánajárást igényel helyette szerezni stb.

Aztán ott vannak az emberi tényezők.
Az autót a legtöbb esetben kevésbé tudják nélkülözni, mint mondjuk egy TV-t, szóval ezek általában sürgős melók.
Akkor ott van az a sok bosszúságot okozó dolog, hogy aki rámondta az áment az adott vezérlőre, az mennyire volt a helyzet magaslatán.
Sok esetben nem is a vezérlő rossz, hanem más feltáratlan hiba maradt az autóban.
Ekkor mivel a teljes funkcionalitást mi sem tudjuk garantálni, kezdődhet az optimális esetben párbeszéd, rosszabb esetben vita.
És itt jön a képbe az, hogy ilyen esetben nem elég csak az elektronikához érteni, hanem kell autóvillamossági, diagnosztikai, sőt gépészeti ismerettel is rendelkezni,
ha jól akarunk kijönni egy ilyen vitából / problémából.
Vagy az olyan esetek, hogy ugyan megjavítottuk az adott vezérlőt, de visszaépítve az autóba újra elszáll, egy más részegység / kábel hibája miatt, stb.
Ide az emberi tényezők közé sorolnám BImre által feszegetett dolgot is, hogy hogyan védjük ki, hogy ne maffiózók keze alá dolgozzunk, stb.
Persze elegáns megoldásnak tűnik azt mondani, hogy én csak a vezérlőt babrálom meg, autót nem engedek be az udvarba, de pl. az én autómat pont egy ilyen
babrált (immotlanitott) motorvezérlővel akarták ellopni 2007-ben.
Na, meg akiknek van lelki világa 3 behozott törött/ leégett/ elázott autóból összebarkácsolni egyet és a legkisebb lelkifurdalás nélkül piacra dobni, az mindenre képes. :-)

Ide hoznám még a közlekedésbiztonsági/ jogi dolgokat.
A járműgyártó hivatalos szerviz eljárásaiban csak a vezérlőegységek cseréje engedélyezett, a vezérlőkbe való belenyúlás, vagy olyan vezérlő beépítése, amibe belenyúltak, az egyértelműen tiltott és
garancia vesztésével jár.
Persze a legtöbb esetben nem is garanciális autók vezérlőit kell javítani, vagy ha mégis az nem a mi problémánk, de akkor is marad az a dolog, hogy vajon az általunk használt javítási technológia
van e olyan megbízható, hogy nem okoz balesetet?
Belekerülhetek e egy jogi procedúrába (akár terheltként, akár csak tanúként / beidézettként ) a javítás miatt?
Egy műszerésznél ez normál esetben annyiban merül ki, hogy ha nem veszélyezteti az általa javított készülék a tűz és vagyonbiztonságot, illetve érintésvédelmileg megfelelő, akkor kész is vagyunk, de azért egy
közlekedésben résztvevő mindenféle hő- és rezgésviszonyoknak kitett vezérlőnél mennyire lehetünk biztosak abban, hogy egy forrasztás, amit mi csináltunk jól bírja, mondjuk egy ESP, vagy légzsák vezérlőben?

Az csak a gyakorlatban tud eldőlni, hogy az adott régióban lenne e annyi meló, hogy megélhetést biztosítson csak az egyszerűbb hibák javítása, amihez nem kell tudományos fokozattal rendelkezni, pl.
forrasztási hibák, kontakthibák, egyszerűbb programozások, stb.
Ha komolyabb szinten kíván valaki ezzel foglalkozni, akkor igen komoly beruházások kellenek, meg kell találni és be kell szerezni az infókat, mert ezek legtöbbjét magunktól nem tudjuk kitalálni, kikísérletezni, hogy pl.
hogyan és mivel lehet egy adott típusnál klónozni, stb. Ez rengeteg időt és kísérletezést igényelne, amiért nem fizetnek.
Mivel a háttér infókat nem ismerjük kénytelenek vagyunk ezekben megbízni, adott esetben a kínából beszerzett eszköz képességeit úgy használni, hogy fogalmunk sincs, hogy a háttérben valójában
mi is történik.

Fontos aspektus itt az idő.
Ha csak régebbi autók dolgaival akarunk foglalkozni, azokhoz azért már több infót lehet találni akár ingyen is, de ezekben azért nincs annyi pénz, mert leesett a bontott, utángyártott alkatrészeik ára.
A legújabb kocsikhoz meg még nincs, vagy kevés, vagy kétséges megbízhatóságú infó lelhető fel, ezekbe való belenyúlási lehetőség így korlátozott.
Viszont kétségtelen, hogy ezekből lehet a legtöbb pénzt kivenni, mert ezek alkatrészeinél horror árak vannak.

Tehát a legjobb ha ráspecializálódunk valamilyen területre (ezzel korlátozhatjuk a beszerzendő infók, eszközök, speciális adapterkábelek, érintkezők, programozók, csatlakozók, tartalék alkatrészek körét) és ott megpróbálunk folyamatosan lépést tartani a technika fejlődésével.
Ekkor ez egy jól jövedelmező üzlet lehet, emellett érdekes, kihívásokkal tarkított szakterület, aminek biztosan van még jövője.
Sajnos azonban a jármű elektronika abba az irányba fejlődik, hogy a jelenleg az autóban sokfelé szétszórt vezérlő egységek (amiknek a száma ma egy jól felszerelt autónál 60 db körül is mozoghat), amik jelenleg különféle buszrendszerekkel kommunikálnak egymással, megpróbálnak 1-2-3 fő számítógépbe integrálni (szerver) és azokat az egységeket, amik lokálisak kell, hogy maradjanak, azokat egybe építik az adott feladatot ellátó egységgel (pl. ablaktörlő motor, ablakemelő, kormánymű, turbó) és ezekből az intelligenciát áttelepítik a szerverkbe.
Ez még egy pofon a javíthatóság ellen, mert ekkor már nem elég lehúzni a csatit és elküldeni a vezérlő javítóhoz, hanem ki kell szerelni pl a komplett kormányművet, stb.
Egyre inkább bekúszik az ethernet is a vezérlők közti kommunikációra.
Európai Uniós irányelvekkel összhangban pedig a gyártóknak növelni kell a manipuláció elleni védelmet (cyber security) (UNECE WP29 Automotive Cybersecurity Regulation), amely jelenleg még beláthatatlan
következményekkel jár az ilyen vezérlőegység javító "iparágra".
Amiről itt írtam már részben jelen van az újonnan eladott autókban, de legkésőbb pár éven belül megjelennek bennük és még pár év mire az asztalra kerülne egy ilyen autónak valamilyen vezérlője,
szóval azért még van idő. :-)

Ezek fényében még nagyobb tisztelet azoknak, akik bele mernek vágni egy ilyen üzletbe.
Remélem nem vettem el senkinek se a kedvét, csak nagyobb perspektívába helyeztem a József által fellőt témát.


Üdv!
Kaszi


Sikora József:
2020.09.27
  13:51:30
Köszönöm Kaszi28 - mindent leírtál,amit erről tudni kell. Bimre, Azért mert Te szar helyen élsz, ahol valószínűleg sok a nemzetiségi, ezért nem kell üldözési mániádat átadni másoknak. Igen az ecu-ban minden adat benne van pláne az újabbakban, de akkor egyetlen autószervízben se bízzál meg, mert egy klónozó berendezéssel 2 perc alatt klónozzák az otthagyott kulcsodat - lehet az szerelő - szervíz tulajdonos, aki összejátszik bűnözőkkel -stb. Továbbá, ha startgombos indítású az autód - (smart rendszer - elég a kulcsot a zsebben tartani), abban az esetben bemész egy bevásárló központba vagy akárhova, fél méteren belül leolvasható a kulcsod és továbbítható az adat az autónál lévő cinkosnak, aki simán ellopja az autódat. És ezekben az esetekben ne gondoljunk millás eszközökre, 100 dolláros kütyükről van szó. Az autó tolvajok évekkel megelőzték a gyártókat, ha elakarják lopni a kocsidat úgyis elfogják, ha másképpen nem megy felrakják trélerre, ahhoz nem kell egy autó elektronikás segítsége. Részemről én itt a vitát befejeztem! Én csak annyit szerettem volna, hogy ha úgy adódik, akkor egyszerűbb forrasztási munkákra tudjak ajánlani embereket minden nagyobb városban, de ha már rögtön a rosszra gondoltok, akkor stornózom az ajánlatot. Én ezzel befejeztem a hozzászólásaimat, aki érdekel, az a weboldalon található elérhetőségeken kapcsolatba tud lépni.
selindion:
2020.09.27
  17:36:16
Szia József!
Én köszönöm az infókat, és ha a környékről van valami sürgős munka hozzám küldheted. Én már régóta mindent is bevállalok. Soxor kirántott a bajból, hogy nem csak egy lábon álltam. TV, háztartási gép, antenna szerelés. Valamire mindig igény van. Nem mondom dolgozni kell, de legalább eltartom magam. 1-2 válság megtanított, hogy nem szabad semmire sem nemet mondani. Valahogy megoldom.
gitar63:
2020.09.27
  21:23:32
Szia József! Néha hoztak már hozzám autós dolgokat, de a megosztott információiddal egészen biztos hatékonyabban tudok dolgozni. Köszönöm


Ehhez a témához már több mint 30 napja nem érkezett hozzászólás, így lezárásra került.