elektrONline - Távjavítás üzenőtábla :: Motorvédő
Vissza az elektrONline címlapjára !

Ha valamilyen készülék építése, vagy javítása közben tanácsra, segítségre lenne szüksége, küldje el Távjavítás üzenőtáblánkra !

<< Vissza az előző listához <<         >> Új téma indítása >>

Teljes lista megjelenítése
a legfrissebektől kezdve

927198
Motorvédő

Az eddig feltett összes kérdés címében
vagy tartalmában kereshetsz:


 

Csala Zsolt:
2025.10.15
  17:15:47
Sziasztok, ötlet kellene, beépíthető motorvédő kapcsolóra.
A motor 24 Voltos, egyenáramú, állandó mágneses gerjesztésű. Járművek ablaktörlő motorjairól lenne szó, gyártáskor épülnének be.
A motor belsejében lenne és a motor testkörét szakítaná meg, on/ off üzemmódban.
20 Amper túláramnál oldana, (kb) és tíz perc, vagy akár később vissza.
Köszönöm az öleteket!
kaszi28:
2025.10.17
  02:13:29
Hello!

Ha az ember belegondol nem is olyan egyszerű ez a kérdés.

Mitől akarjátok megvédeni a motort?
Mert ugye két dologtól lehet elviekben.

Ha attól, hogy mondjuk blokkolódik, megszorul, tehát egyáltalán nem mozdul meg, akkor mivel a kommutátor nem dolgozik, az átfolyó áramot a tekercsek DC ellenállása
fogja csak meghatározni, ami egy ilyen motornál elég kicsi ahhoz, hogy a kialakuló áram szinte pillanatok alatt leégesse a tekercset, de maximum fél perc és a motornak annyi.

Lenne, ha nem lenne a járműben biztosítékkal védve ez a kör is és egy jól méretezett biztosíték ilyen nagy túláramnál azért elég gyorsan kiolvad és megvédi a vezetéket az olvadástól, de a motort is jó esetben.
Persze kényelmetlen, mert a biztit cserélni kell.

Vagy nem kell cserélni, mert vannak a járművekben használatos hőkioldók is, azok közül is vannak önműködően visszaállók, vagy manuálisan visszaállíthatók.

[LINK]

Ilyeneket használnak pl ülésállító motoroknál, vagy ablakemelő motoroknál is.

De felmerül itt is azért pár kérdés, hogy pl ezek mindig sorba vannak kötve egy nyomógombbal, pl ablakemelő, tehát kioldás után ez ha visszaáll, akkor nem veri szájba a parasztot, az ablaktörlő lapát (mint ahogy a te esetedben lehetne), ha váratlanul megindul, csak észreveszi, hogy hiába nyomkodja a gombot nem megy az ablakemelő, de kis idő múlva meg már nyomkodja és megy.
Az iparban is az ilyen motorvédelmeknél fontos kérdés a visszakapcsolás kérdése.

Másrészt ezek a hőbiztosítékok elég gyorsan vissza is kapcsolnak, olyan 5-6 mp, tehát egy ilyen nem felel meg a követelményeidnek.

Meg ez ugye elég nagy méretű is és nem is olcsó, nem tudom elképzelni, hogy valaki egy ilyet ne egy biztosíték foglalatba építene, hanem bele egy ablaktörlő motorba.

A másik, ami ellen lehet motort védeni, az a tartós túlterhelés, ami folyamatos működés során valósul meg, vagy a tervezett működési idő meghaladása miatt, vagy mert valami szorul, stb.
Ekkor a motort huzamosabb ideig túlterheljük úgy, hogy ez még nem vezet a biztosíték kiolvadásához, de hosszabb távon a motort károsítja.

A járművekben egyébként tipikusan termikusan alulméretezett motorokat használnak a méret és a tömeg csökkentése érdekében olyan pozíciókban, amiket nem használunk folyamatosan.
Pl a már említett ablakemelő, amit normálisan nem menetünk fel le 100x egymás után.
Ott max 20-30 ciklus után már letiltják egy időre a működést hogy hűljön a motor, de ezt már komolyabb elektronikával csinálják.
Ilyenkor kell a motor közelébe egy termisztor és ennek jelére lehetne tiltani a motort egy időre.
De a modernebb rendszerekben még az sincs, hanem az elektronika ismeri a motor hő modelljét és tudja, hogy mennyi működés után, milyen külső hőmérsékletnél, milyen tápfesznél mekkora lesz a hőmérséklete.
De ha már ilyen komolyabb elektronikát tesznek a motor mellé, akkor a H-híd vezérlő IC-k manapság tudnak már áramot is mérni, és azzal is tudnak kalkulálni, vagy amit még szoktak, hogy a motor tengelyének körülfordulási idejét mérik és ugye túlterhelődés esetén nő az idő, amiből megint lehet saccolni egy melegedést.
De már kezdjük túlbonyolítani. :-)

Viszont egy ilyen lassú túlmelegedés, túlterhelés elleni védelem maga nem tudná a blokkolásnál fellépő nagyon gyors leégés ellen megvédeni a motort, mert annyi idő alatt valószínű át sem adódna még a hő az álló részre, a termisztorra stb, tehát ilyenkor valami kombinált védelem kellene, ami áram alapú és hő alapú is.

De ilyen 1 alkatrészes megoldást nem tudok, ami mindezt tudná meg még a késleltetett visszakapcsolást is.

Esetleg mint beépített alkatrész a polimer ptc jöhet számításba:

[LINK]

De ennek is több problémája lenne, pl hőmérséklet függőség, gyors visszakapcsolás, és esetleg túl lassú lekapcsolás.

100 szónak is egy a vége, 30 éven keresztül ezt a kérdést megoldották 1 szem biztosítékkal és utána meg jöttek az elektronikusan vezérlet ablaktörlő motorok.
Talán nem véletlen.

Üdv!
Kaszi

Csala Zsolt:
2025.10.17
  06:13:19
Szia Kaszi, nagyon köszi, hogy foglalkozol ezzel! Sajnos a Valeo öntudatára ébredt és most kell neki ilyen védelem. Vásárolunk valahonnan bimetálos kapcsolót,amit a túláram old.Egyébként amit használunk,az is hamar visszakapcsol én teszteltem. Olcsóbbat szeretne a vezetés...
Mindenképpen a beépítés a járható út, külső szóba sem jöhet. És akkor még nem beszéltünk a lábak ellenállás hegeszthetőségéről is.
Ezt a PTC-t megvizsgáljuk! Köszi szépen!
Csala Zsolt:
2025.10.17
  06:14:20
Annyi lemaradt, hogy a mechanikai szorulástól védené meg, ablaktörlő motorokról van szó.
Bimre:
2025.10.17
  09:57:14
Szia!
Nem igazán tartom jó megoldásnak,hogy belülre tervezik a védelmet.Így a védelem meghibásodása esetén az egész motort el lehet dobni.Ezt nagyon túlagyalták.
Vastagh Norbert:
2025.10.17
  10:24:40
Azért kaszi28 kolléga eléggé képben van néhány területen, úgy érzem ;-)

Imre: az, hogy valami "integrált", és javíthatatlan, ezért egy kis hiba miatt nagy egységeket kell kidobni, szerintem régóta az élet része :-( A gyártás olcsóbb akár egy autónál is $1-el, és csak ez számít. A garit bírja ki (ha nem, cserélik az egészet, belefér) , utána meg - ez van.

Csala Zsolt:
2025.10.17
  10:46:26
Imre, ez a lényeg! Ezek a motorok széles tápfesz és nyomaték tartományban képesek dolgozni, a józan ész szerint nem is kellene védelem.
A biztosíték azért nem jó, mert induláskor a névleges áram többszörösét veszik fel.
Csala Zsolt:
2025.10.17
  10:48:36
Imre, ez a lényeg! Ezek a motorok széles tápfesz és nyomaték tartományban képesek dolgozni, a józan ész szerint nem is kellene védelem. A biztosíték azért nem jó, mert induláskor a névleges áram többszörösét veszik fel.
Bimre:
2025.10.17
  11:27:48
Na erről írok,hogy nem kellene belső védelem.
Külső vezérléssel eddig is megoldották.
Bimre:
2025.10.17
  11:42:55
Nem értem minek bele plussz védelem.A vezérlését eddig is megoldották.
Csala Zsolt:
2025.10.17
  12:20:38
A vezérlése egy darab relé. Nem teljesen hülyeség a védelem sem, mert a kefés motorokat nehéz biztosítani a szélsőséges áramfelvétele miatt.
Bimre:
2025.10.17
  12:37:08
Úgy gondolom,gyengébb minőségű motorokat gyártanak,költségcsökkentés miatt és evvel próbálják ellensúlyozni az esetleges hibákat.

Hozzászólás ehhez a témához :

Kérjük hogy minden mezőt töltsön ki, létező és működő email címet adjon meg.
Az üzenőtábla nem fogad html tag-eket és javascripteket sem!
Hozzászólással elfogadod a felhasználási feltételeinket.

Az ön neve:

E-mail:

Tárgy:

Üzenet:

Biztonsági kód: Biztonsági kód

Írd be a biztonsági kódot, vagy
ha regisztrált felhasználónk vagy, akkor a jelszavadat :

                       

Moderálási kérés küldése emailben:

Ez a topic, vagy tartalma offtopic ezen a fórumon
Ez a topic, vagy tartalma törvényt, jó izlést sért, vagy spam, kérem a törlését!


Belépés